tisdag 22 maj 2012

Enkelt minialbum

Av en vän som kallar sig "Tjocka tanten" på webben fick jag lära mig ett jätteenkelt minialbum och genom åren har jag gjort flera stycken och gett bort till nära och kära. Mormor, bonusfarmor och farmor har fått på yngsta barnbarnet till jul bla.

Jag tänkte visa hur enkelt det är att göra ett album. Allt du behöver är ett papper som är kvadratiskt. Mitt är 12*12 tum.

Gör vikstreck (biga) rakt över, på mitten, dvs 6", vrid ett kvarts varv och biga över hela pappret igen. Du har då ett pluss på pappret. Skär in mot mitten från en kant. 

Här kan ni se snittet in från högerkanten. Jag har börjat dekorera och till höger så ser ni det som kommer att bli fram och baksida på albumet.

Ta tag i den nedre halvan och vik upp den så den hamnar ovanpå den övre halvan. 

Detta blir då ett av de två inre uppslagen.
Ta den högra sidan och vik den åt vänster...

...så ser vi hur boken kommer se ut på baksidan. 
Här i ryggen behöver man fästa ihop med en dubbelhäftande tejp eller att band.

Jag har valt att använda ett band. 

Du behöver även stänga till i framkant så att det bildas en ficka i albumet som du exv kan ha en CD-skiva eller en tag i. 

Jag brukar göra stommen till albumet i enfärgat papper och efter att jag har vikt det färdigt så klär jag sidorna med mönsterpapper och platta dekorationer. Men här valde jag att visa ett klätt album för att man lättare ska se hur man viker till det. Testa gärna på ett skräppapper om ni känner er osäkra. 
Om man utgår från ett 12" papper blir minialbumet 6*6" men du kan använda mindre papper också om du vill. 

Ha så kul!

1 kommentar: