tisdag 14 november 2017

Demo med ärg

Hej på er!

Patina effekter har ju varit på tapeten ett tag och jag har gjort massor med saker med rost på och dessutom har det smugit sig en koppar-ärg på flera av mina alster.

Jag har gjort en You tube film där jag visar hur man kan göra. Det som är så kul är att 13@rts färger i de små burkarna är vattenlösliga även när de torkat (utom metallic som blir vattenfast) och det är de som jag använt till den här tekniken.


Vill du hellre läsa en steg för steg beskrivning så kommer en här!

Först grundar jag med Deco arts Paynes gray, blandad med tinting base som är en färg gjord enkom för att blandas ut med andra för att få en mängd nyanser av samma färg. Dessa är vanlig akrylfärg och blir vattenfasta när de torkat.


 Efter det går jag på med ett rejält lager Matte turquise som jag torkar och sedan gnuggar bort med en våtservett. Då blir det färg kvar i strukturen på mitt papper. Hur mycket man vill lämna kvar är tycke och smak.


För att detta ska stå emot mitt gnuggande på nästa lager behöver jag försegla det och det gör jag med deco arts Ultra matte varnish som alltså gör ytan permanent.


När även det torkat går jag på med ett lager vit färg från 13@rts på. Torkar och gnuggar bort med våtservett och till sist ytterligare ett lager med Ultra matte varnish.

Som ni ser har jag inte målat hela tagen med alla lager utan lämnar en bit för varje vilket för att jag har kvar en steg för steg beskrivning.

Har ni några frågor är det som vanligt bara att höra av sig!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar