onsdag 11 oktober 2017

Juligt hjärta

På mässan som var i Stockholm i helgen visade jag vintage tekniker åt Fru Limegrön. En demo full med tips och trix och jag tänkte dela med mig några av dom till er!

Mitt alster är ett altrat hjärta som vi fick i goodie-bagen på eventet men det finns liknande hos Fru Limegrön så klart ;)
På min demo ville jag visa crackle paint och en turbo till den som heter weatherd wood. 


Jag grundade mitt hjärta med vit gesso från 13@rts och sedan valde jag en turkos mist och sprayade lite ojämnt på hjärtat. 13@rts färger är oerhört pigmentrika och de första dessutom vattenlösliga vilket blir en underbar effekt när vi sedan målar på den vita crackle painten. Men för att få ytterligare effekt målade jag delar av mitten på hjärtat med weathered woodoch torkade det med min blås innan jag sedan målade halva hjärtat med crackle paint och halva med crackle paste som är betydligt tjockare i konsistensen. Och med alla produkter som kan kracklera så är det så att ju tjockare lager desto mer och större sprickor.


Och allra störst blir dom där du haft weatherd wood! Där kommer heller inte den blåa misten genom den vita färgen lika lätt heller.

Om man nu velat ha kvar den vita färgen på crackle painten så kunde man målar med ett lager ultra matt varnish innan weatherd wood och crackle painten.

Det är jätte viktigt att crackle painten får torka i lugn och ro. Försöker man blåsa det torrt förstörs krackleringseffekten! Men speciellt painten torkat fort, så fort att det är roligt att titta på!

Granen kommer från Wycinanka och den har jag målat bär och blad på med mist och sedan vit-embossat resten för att få den riktigt krispigt vit.

Sedan har jag tagit lite lim på kanterna och strött på vita mica flakes och ljuvligt glitter. 

Sen kommer vi till det coolaste av allt, mitt God jul. Platsen var väldigt liten men jag ville ändå ha med just god jul. Och stämpla på crackle painten är inte det lättaste, dessutom ville jag ha mer struktur. Så jag valde att stansa ut God jul i matt krympplast som jag krympte med min blås. Sedan vit-embossade jag bokstäverna innan jag kunde dom på plats. 


Så ofantligt roligt! Tänk att man kan använda alla sina dies en tredjedel så stora! Bästa att stansa ut i krympplast och krympa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar